czwartek, 27 listopada 2014

Dzisiaj chciałam Was zapoznać z szachami pa ruski :) Kiedyś umiałam grać, ale jak to się mówi, praktyka czyni mistrza, ja zbyt wielkiej praktyki nie miałam i wszystko zapomniałam. A Wy umiecie grać w szachy? Jeśli tak, to po dzisiejszym poście możecie pograć sobie używając rosyjskich słów tak dla utrwalenia :)


шАхматы -[szAhmaty] szachy
шАхматная доскА - [szAhmatnaja dackA] - szachownica
зАпись - [zApis'] - oznakowanie szachownicy
бЕлое пОле - [b'elaje pOl'e] - białe pole
чёрное пОле - [cz'ornoje pOl'e] - czarne pole
бЕлые - [b'Elyje] - białe figury
чёрные - [ cz'Ornyje] - czarne figury
ферзЕвый фланг - [f'erz'Evyj flank] - strona królowej
королЕвский фланг - [karal'Evskij flank] - strona króla


фигУры: [figUry] - figury
пЕшка - [p'eszka] - pionek
ладьЯ - [lad'JA] - wieża
слОн - [slOn] - goniec
кОнь - [kOn'] - konik
корОль - [karOl'] - król
фЕрзь - [f'erz'] - królowa (w języku rosyjskim królowa jest rodzaju męskiego)

WSKAZÓWKA GRAMATYCZNA: Szachowe i karciane terminy (король, валет) odmienia się jak rzeczowniki ożywione (одушевлённые существительные).



Dodatkowo znana i lubiana gra w warcaby. Chyba każdy z nas w to grał. :)

игрА в шАшки - [igrA w szAszk'i] - warcaby
шашEчница - [szasz'Eczn'ica] - plansza
шАшка - [szAszka] - pionek







Jeśli macie jakieś pytania, wątpliwości, śmiało piszcie! Czekam na komentarze, może propozycje, jakie słówka opublikować :)



Zdjęcia z internetu - google.pl

0 komentarze:

Prześlij komentarz